دوره کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار(MBA)

دوره کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) در سال ۱۳۸۷، در دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه‌اندازی شد و امروزه در جامعه دانشگاهی و حوزه صنعت و کسب‌وکار کشورمان به عنوان یکی از دوره‌های شناخته‌شده تخصصی عرصه کسب‌وکار مطرح است. این ویژگی چشم انداز روشنی برای ادامه فعالیت در محیط‌های اجرایی را پیش روی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دوره قرار داده است.
این دوره در سه گرایش مالی، بازاریابی و فناوری با بالاترین کیفیت و مطابق با استانداردهای بین الملی ارایه می‌شود و انتظار می‌رود که دانشجویان با گذراندن آن، تخصص و تجربه لازم در زمینه مدیریت کسب‌وکار را به دست آورند. طراحی دوره به شیوه‌ای بوده است که دانشجویان را با جدیدترین نظریه‌ها و موردکاوی‌های مدیریت کسب‌وکار چه در عرصه جهانی و چه در فضای کسب‌وکار ایران آشنا کند. دوره MBA به ویژه برای افرادی مناسب است که دارای پیش زمینه تحصیلی فنی-مهندسی و با سابقه مدیریتی بوده و قصد دارند دانش و مهارت‌های کاربردی لازم در محیط کسب‌وکار را به شکل عمیق‌تر و نظام یافته‌تری فرا گیرند.
در کنار دروس اصلی و در ترم­‌های بالاتر، دروس متعددی نیز به عنوان دروس اختیاری در این دوره ارایه شده و البته بنابر حوزه فعالیت یا علاقمندی دانشجویان قابل انتخاب و اخذ می‌باشند که از میان آنها می‌توان به رهبری در سازمان، مدیریت ریسک، مدیریت تغییر، تئوری تصمیم، مدیریت دانش، اقتصادسنجی، مالیه بین الملل، اقتصادکلان، مدیریت سرمایه گذاری، مدیریت توسعه محصول، استراتژی بازاریابی را به عنوان نمونه اشاره داشت. لازم به ذکر است که این دوره با توجه به آنکه هدفش توانمندسازی دانشجویان با سابقه کار مدیریتی است، اساسا آموزش‌محور بوده و تنها برای دانشجویان مستعد تحصیلی و تنها پس از تایید گروه امکان اخذ پایان‌نامه (Thesis) بجای ۶ واحد (۲ درس) اختیاری امکان پذیر است. لیکن، همه دانشجویان امکان اخذ پروژه پایانی (Capstone Project) را دارند. دروس دوره MBA دارای ۳۰ واحد درس اصلی است. فهرست دروس اصلی ارایه شده در این دوره به شرح زیر است:
اخلاق کسب و کار

اهداف:
این دوره نوعی نگاه نو، متفاوت و انتقادی به مباحث و ملاحظات اخلاقی در کسب و کار و سازمان به شمار میرود. مفاهیم و واحدهای عملکردی مختلف سازمانی مانند امور مالی، بازاریابی، استراتژی، ارتباطات، مدیریت منابع انسانی، محیط زیست، روابط ذینفعان و فرهنگ سازمانی از منظر چالشها و فرصتهایی که ملاحظات اخلاقی پیش روی صاحبان کسب و کار، کارآفرینان و مدیران قرار میدهد را تشریح میکند. این رویکرد ضمن فراهم آوردن نگاهی جامع و مکمل، حفره ها و نقاط پر چالش در دنیای کسب و کار را که کمتر در دوره های متعارف مورد بررسی قرار میگیرند را پیش روی مخاطب قرار میدهد. همچنین موضوع “قدرت” و “سیاست” و کارکردهای آنها در فضای کسب و کار – به ویژه در بستر ایران – به کمک مطالعات موردی دنیای واقعی تفسیر و توضیح داده میشوند.

محتوای دوره:

  • مقدمه ای بر نظریه و فلسفه اخلاق کسب و کار
  • قدرت و سیاست در سازمان – مطالعات موردی ایران
  • اندیشه های دینی و اسلامی در کسب و کار
  • بازاریابی و ملاحظات اخلاقی
  • اخلاق و ارتباطات سازمانی
  • مسائل اخلاقی در مدیریت منابع انسانی
  • مسئولیت اجتماعی شرکت ها و رویکرد ذینفعان در کسب و کار
  • مسائل اخلاقی در حسابداری و گزارشات مالی
  • اخلاق و فرهنگ سازمانی
  • اخلاق کسب و کار در ایران – مطالعات موردی
    اخلاق کسب و کار و فرصت های سرمایه گذاری و اجتماعی کسب و کار