دکتر سارا سلیمی

تحصیلات

تحصیلات دانشگاهی

  • پسا دکترای سیاستگذاری علم و فناوری، بورسیه بنیاد ملی نخبگان و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (1398)

– طراحی مفهومی ساختار پلتفرم نوآوری باز مبتنی بر بازی ­های شناختی حل ­مسئله و نوآوری ویژه مدیران و کارشناسان صنعت، دانشگاه علم و صنعت ایران.

  • دکترای بین­ رشته ­ای نوآوری و فناوری (1395)

– افزایش توانمندی مهندسان واحدهای تحقیق و توسعه در پیش‌بینی نسل بعدی محصولات در مرز نوآوری رادیکال از طریق طراحی بازی‌های فکری جدی، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان . ایتالیا.

– زیرنظر Dr.Prof. Gaetano Cascini در گروه Methods and Tools for Product Design.

– دروس گذرانده شده:

  • Design thinking: Management and production of ideas
  • Design driven innovation
  • Innovation management
  • Technology Forecasting and Researching Future
  • Inventive design and problem Solving
  • TRIZ fundamentals
  • Advances in asset lifecycle management
  • Research management
  • Scientific, technical and public communication

 

  • كارشناسي ارشد، مهندسي صنايع، گرایش صنایع (1384)

– بهبود روش‌هاي پيش‌بيني فناوري محصولات نو با استفاده از نوآوری نظام ­یافته، دانشگاه علم و صنعت ايران.

– زیرنظر دکتر مهدی غضنفری از گروه مهندسی سیستم دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران.

  • كارشناسي، مهندسي صنايع، گرایش برنامه ­ریزی و تحلیل سیستم ­ها (1378)

– تكنيك‌هاي حل مسئله در كاهش هزينه‌های تولید محصولات، دانشگاه صنعتي اميركبير.

– زیرنظر زنده ­یاد پروفسور محمدحسین سلیمی‌نمین از گروه تولید صنعتی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دوره‌های حرفه‌ای

TRIZ-Based Technology Forecasting, POLIMI, Prof. D. Kucharavy, 80 hrs., 2014

TRIZ-Based Inventive Problem Solving, POLIMI, Prof. G. Cascini, 80 hrs., 2013

TRIZ Level I & II ، MATRIZ, Prof. V. Suchkov, 80 hrs,. 2012

TRIZ Fundamental, Twente, Prof. T. Vaneker, 80 hrs,. 2012

Creative Problem Solving for Educational Leadership, ISESCO, Prof. N. Khomenko, 24 hrs., 2009

6Sigma, APO, 24 hrs., 2008

TRIZ for Engineers, Korean TRIZ Centre, 24hrs., 2005

VE Module I, SAVE International, Prof. D. Hannan, 40 hrs., 2003

TRIZ for Business, Creax, Prof. D. Mann, 32 hrs., 2003

TRIZ Level I, Ruthenia University, Prof. M. Zinovkina, 64 hrs., 2002

تجارب کاری

  • عضو هیات علمی دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • استاد مدعو پژوهشکده علوم شناختی
  • موسسس مدرسه و مرکز نوآوری و شتابدهی آب و آینه (1397)

– شکل‌دهی به ساختار تعاملی یک مرکز نوآوری با یک مدرسه ابتدایی در تولید و تجاری‌سازی دانش و فناوری

– ارایه خدمات جذب و استقرار و منتورینگ بیش از 10 استارتاپ تخصصی حوزه ادتک و کیدتک با رویکرد شناختی در قالب استارتاپ‌استودیو

  • رییس هیأت‌مدیره موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران و پیش از آن در سمت‌های مدیر نوآوری و مدیرعامل موسسه (1401-1387)

– برگزارکننده بیش از 100 سمینار و کارگاه آموزشی در زمینه‌های مدیریت نوآوری و مهارت‌های تحقیق و توسعه

– راهبر علمی پروژه طراحی بازی­ های مدیریتی جدی به ­منظور توسعه شایستگی حل ­مسئله مدیران شرکت ملی نفت ایران (1400)

– راهبر علمی پروژه طراحی خدمت در حل مسئله سد معبر در شهرداری تهران، معاونت منابع انسانی (1398)

– راهبر علمی پروژه طراحی سرویس فروش اینترنتی محصولات شرکت ایساکو با استفاده از متدولوژی TRIZ (1397)

– راهبر علمی حل­ مسئله افزایش سهم بازار محصولات شرکت زر ماکارون در آذربایجان شرقی با استفاده از متدولوژی TRIZ (1396)

– تحليل‌گر و مدرس پروژه بومي‌سازي مهارت­ های كشف و حل خلاقانه مسئله در پليس آگاهي ناجا (1387)

– تحليل‌گر پروژه توسعه مكانيزاسيون كشاورزي، اتاق فكر جهاد كشاورزي (1385)

– تحليل‌گر و مدرس پروژه مشاركت مردم در اداره شهر، سازمان شهرداري تهران (1385)

– تحليل‌گر و مدرس پروژه ترميم بافت فرسوده شهري، سازمان شهرداري تهران (1385)

– تحليل‌گر و مدرس پروژه استقبال مردم از سيستم حمل و نقل عمومي، سازمان شهرداري تهران (1385)

– ايجاد پايگاه TRIZ در مجموعه‌های صنعتی(1387-1385)

– برگزاري 4 كارگاه بين‌المللي TRIZ با حضور متخصصان از روسيه، انگليس و كره‌جنوبي (1385-1381)

– طراحي و استانداردسازي سطوح آموزشي ‏TRIZ در قالب گواهينامه‌هاي حرفه‌اي «آشنايي»، «دانايي» و «توانايي» ويژه صنايع و خدمات ايران (1385)

– راه‌اندازي «گروه پژوهشی TRIZ» و تكميل اطلاعات علمي گروه در زمينه حل مسئله (1380)

  • عضو شورای اندیشه‌ورزی شبکه چهار سازمان صدا و سیما (1396)
  • مشاور نوآوری اداره کل پژوهش سازمان صدا و سیما (1391)

– مدیریت محتوایی فرایند مهندسی پیام در معاونت سیما با بهره‌گیری از متدولوژی TRIZ

  • مشاور نوآوری مدیر شبکه آموزش سازمان صدا و سیما (1391-1388)

– تدوین برنامه استراتژیک شبکه آموزش با نگاه به نوآوری باز و ساختار تعاملی مخاطبان و تهیه‌‌کنندگان

  • مشاور خلاقیت و نوآوری دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش (1390-1391)

– پیشنهاد ماده قانونی برای تصویب و اجرایی شدن سند نظام خلاقیت و نوآوری وزارت آموزش و پرورش

– تدوین سند پیوست رسانه‌ای سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش

  • مشاور خلاقیت و نوآوری وزیر آموزش و پرورش (1388-1387)

– تدوین سند نظام خلاقیت و نوآوری وزارت آموزش و پرورش

  • مدیر پروژه و مولف طرح مدرسه نوآور، وزارت آموزش و پرورش، 1388؛
  • مدیر پروژه و مولف طرح مرکز رشد دانش‌آموزی، وزارت آموزش و پرورش، 1388؛
  • کارشناس پژوهشی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر (1381-1380)

– ارايه الگوي مناسب ارتباط صنعت و دانشگاه به روش استاندارد تطبيقي

– دستيابي  به فناوري حل مسايل به روش TRIZ  و تشكيل گروه تحقيقات TRIZ در ايران

  • تحلیل‌گر سیستم جامع شرکت رادسامانه (1379-1378)

مقالات و انتشارات

  • مقاله ISI

Sources of creativity stimulation: correlates with R&D designers’ performances, Research in Engineering Design/ Res Eng Design (2019) 30: 133. https://doi.org/10.1007/s00163-018-0299-2

  • مقالات کنفرانس‌های بین‌المللی

Integrating Fundamentals about Physics and TRIZ-A Case Course for Iranian High School Students, TRIZ conference, TFC2013, France

OTSM-TRIZ Games Enhancing Creativity of Engineering Students, TRIZ conference, TFC2013, France

How TRIZ beginners can find and solve inventive problems with 5 simple tools among all TRIZ tool, TRIZ conference, TFC2012, Portuguese

Transfer to a new nationwide paradigm by TRIZ application and promotion, Nakagawa Technology Institute, Japan, 2009

IITS approach for inventive problem solving in Iranian organizations, TRIZ conference, TFC2006, Belgium

کتاب تالیفی

مقالات فارسی (مجلات علمی – پژوهشی)

مقالات فارسی

  • مقالات کنفرانس‌های داخی
  • بازتعریف نوآوری متبنی بر ستون‌های تفکر TRIZ، کنفرانس جایگاه نوآوری در نظام ملی نوآوری/مجله بهبود، تهران، 1391؛
  • مفاهیم زیربنایی پیشنهاد مدلی برای ارزیابی سازمان نوآور، کنفرانس استراتژی و تکنیک کشف و حل مسئله، تهران، 1390؛
  • تدوین برنامه راهبردی شبکه آموزش سيما با بهره‌گیری از متدولوژی TRIZ، کنفرانس استراتژی‌ها و تکنیک‌های کشف و حل مسئله، تهران، 1390؛
  • حل مسئله‌هاي پيش‌بيني شده و نشده ويژه برنامه تلويزيوني «عمق آب»، کنفرانس مدیریت، تهران، 1390؛
  • مدلی برای نقش‌آفرینی متخصصان کشف و حل مسئله در پیشبرد اهداف نقشه جامع علمی کشور، همایش تخصصی جایگاه نوآوری نظام‌یافته در پیشبرد اهداف نقشه جامع علمی کشور، تهران، 1389؛
  • نسبت سند نظام خلاقيت و نوآوري وزارت آموزش و پرورش با سند ملي نوآوري، كنفرانس نظام خلاقيت و نوآوري وزارت آموزش و پرورش، تهران، 1388؛
  • مدرسه با قابلیت پرورش انسان نوآور، اولین کنفرانس ملی خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در مدارس، تهران، 1387؛
  • نكات كليدي در عملياتي نمودن سند چشم‌انداز مبتني بر رويكردهاي مديريت نوين، مجموعه مقالات همايش ملي سندچشم‌انداز جمهوري اسلامي ايران، تهران، 1386؛
  • ارايه ساختاري در كشف مسايل خرد و كلان نهضت نرم‌افزاري، مجموعه مقالات كنفرانس بين‌المللي استراتژي‌ها و تكنيك‌هاي حل مسئله، تهران، 1385؛
  • ارايه متدولوژي فرايندي پيش‌بيني تكنولوژي مبتني بر TRIZ، مجموعه مقالات كنفرانس بين‌المللي استراتژي‌ها و تكنيك‌هاي حل مسئله، تهران، 1385؛
  • نقش TRIZ در ارتقاي اثربخشي VE، مجموعه مقالات دومين كنفرانس مهندسي ارزش در ايران، تهران، 1384؛
  • 60 سال موفقیت VE و TRIZ در خدمت مدیریت پروژه، کنفرانس مدیریت پروژه، تهران، 1384؛
  • رقابت‌آميزي بين‌المللي از طريق استقرار پايگاه‌هاي TRIZ در واحدهاي R&D در صنايع ايران، مجموعه مقالات كنفرانس واحدهاي تحقيق و توسعه صنايع ايران، تهران، 1382.

جوایز و افتخارات

  • بورسیه بنیاد ملی نخبگان در دوره پسا دکترا، 1396؛
  • دانشجوي ممتاز دانشكده مهندسي صنايع دانشگاه علم و صنعت ايران، 1384؛
  • دانشجوي ممتاز دانشكده مهندسي صنايع دانشگاه صنعتي اميركبير، 1378
  • دریافت تقدیرنامه‌های متعدد از وزیر آموزش و پرورش در خصوص طراحی اسناد راهبردی تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش

فعالیت ­های بین المللی

Cooperation with “methods and tools for product design” Lab at POLIMI

تجارب آموزشی

دروس مقطع کارشناسی ارشد

مدیریت عملیات

مدیریت فناوری و نوآوری

توسعه محصول و خدمت نو

مبانی و نظریه‌های طراحی خلاق

روش‌های حل مسئله

دوره‌های کاربردی حل مسئله

کارگاه‌های آموزشی TRIZ سطح‌های سه‌گانه

طراحی بازی جدی

فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان

  • بنیان‌گذار مرکز نوآوری و شتابدهی آب و آینه
  • بنیان‌گذار استارتاپ شناختی TRIGS: TRIZ Games Development Studio
  • هم‌بنیان‌گذار استارتاپ‌های آموزشی پسته (فارسی و سوادرسانه‌ای)، پنج (ریاضی)، پنجره (پروژه و علوم)
  • عضو تیم طراحی بیش از 30 بازی آموزشی کودک و بزرگسال
  • دارای گواهینامه ثبت ‌بازی برای 5 بازی