تحصیلات
تحصیلات دانشگاهی
- پسا دکترای سیاستگذاری علم و فناوری، بورسیه بنیاد ملی نخبگان و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (1398)
– طراحی مفهومی ساختار پلتفرم نوآوری باز مبتنی بر بازی های شناختی حل مسئله و نوآوری ویژه مدیران و کارشناسان صنعت، دانشگاه علم و صنعت ایران.
- دکترای بین رشته ای نوآوری و فناوری (1395)
– افزایش توانمندی مهندسان واحدهای تحقیق و توسعه در پیشبینی نسل بعدی محصولات در مرز نوآوری رادیکال از طریق طراحی بازیهای فکری جدی، دانشگاه پلیتکنیک میلان . ایتالیا.
– زیرنظر Dr.Prof. Gaetano Cascini در گروه Methods and Tools for Product Design.
– دروس گذرانده شده:
- Design thinking: Management and production of ideas
- Design driven innovation
- Innovation management
- Technology Forecasting and Researching Future
- Inventive design and problem Solving
- TRIZ fundamentals
- Advances in asset lifecycle management
- Research management
- Scientific, technical and public communication
- کارشناسی ارشد، مهندسی صنایع، گرایش صنایع (1384)
– بهبود روشهای پیشبینی فناوری محصولات نو با استفاده از نوآوری نظام یافته، دانشگاه علم و صنعت ایران.
– زیرنظر دکتر مهدی غضنفری از گروه مهندسی سیستم دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران.
- کارشناسی، مهندسی صنایع، گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها (1378)
– تکنیکهای حل مسئله در کاهش هزینههای تولید محصولات، دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
– زیرنظر زنده یاد پروفسور محمدحسین سلیمینمین از گروه تولید صنعتی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دورههای حرفهای
TRIZ-Based Technology Forecasting, POLIMI, Prof. D. Kucharavy, 80 hrs., 2014
TRIZ-Based Inventive Problem Solving, POLIMI, Prof. G. Cascini, 80 hrs., 2013
TRIZ Level I & II ، MATRIZ, Prof. V. Suchkov, 80 hrs,. 2012
TRIZ Fundamental, Twente, Prof. T. Vaneker, 80 hrs,. 2012
Creative Problem Solving for Educational Leadership, ISESCO, Prof. N. Khomenko, 24 hrs., 2009
6Sigma, APO, 24 hrs., 2008
TRIZ for Engineers, Korean TRIZ Centre, 24hrs., 2005
VE Module I, SAVE International, Prof. D. Hannan, 40 hrs., 2003
TRIZ for Business, Creax, Prof. D. Mann, 32 hrs., 2003
TRIZ Level I, Ruthenia University, Prof. M. Zinovkina, 64 hrs., 2002
تجارب کاری
- عضو هیات علمی دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر
- استاد مدعو پژوهشکده علوم شناختی
- موسسس مدرسه و مرکز نوآوری و شتابدهی آب و آینه (1397)
– شکلدهی به ساختار تعاملی یک مرکز نوآوری با یک مدرسه ابتدایی در تولید و تجاریسازی دانش و فناوری
– ارایه خدمات جذب و استقرار و منتورینگ بیش از 10 استارتاپ تخصصی حوزه ادتک و کیدتک با رویکرد شناختی در قالب استارتاپاستودیو
- رییس هیأتمدیره موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران و پیش از آن در سمتهای مدیر نوآوری و مدیرعامل موسسه (1401-1387)
– برگزارکننده بیش از 100 سمینار و کارگاه آموزشی در زمینههای مدیریت نوآوری و مهارتهای تحقیق و توسعه
– راهبر علمی پروژه طراحی بازی های مدیریتی جدی به منظور توسعه شایستگی حل مسئله مدیران شرکت ملی نفت ایران (1400)
– راهبر علمی پروژه طراحی خدمت در حل مسئله سد معبر در شهرداری تهران، معاونت منابع انسانی (1398)
– راهبر علمی پروژه طراحی سرویس فروش اینترنتی محصولات شرکت ایساکو با استفاده از متدولوژی TRIZ (1397)
– راهبر علمی حل مسئله افزایش سهم بازار محصولات شرکت زر ماکارون در آذربایجان شرقی با استفاده از متدولوژی TRIZ (1396)
– تحلیلگر و مدرس پروژه بومیسازی مهارت های کشف و حل خلاقانه مسئله در پلیس آگاهی ناجا (1387)
– تحلیلگر پروژه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، اتاق فکر جهاد کشاورزی (1385)
– تحلیلگر و مدرس پروژه مشارکت مردم در اداره شهر، سازمان شهرداری تهران (1385)
– تحلیلگر و مدرس پروژه ترمیم بافت فرسوده شهری، سازمان شهرداری تهران (1385)
– تحلیلگر و مدرس پروژه استقبال مردم از سیستم حمل و نقل عمومی، سازمان شهرداری تهران (1385)
– ایجاد پایگاه TRIZ در مجموعههای صنعتی(1387-1385)
– برگزاری 4 کارگاه بینالمللی TRIZ با حضور متخصصان از روسیه، انگلیس و کرهجنوبی (1385-1381)
– طراحی و استانداردسازی سطوح آموزشی TRIZ در قالب گواهینامههای حرفهای «آشنایی»، «دانایی» و «توانایی» ویژه صنایع و خدمات ایران (1385)
– راهاندازی «گروه پژوهشی TRIZ» و تکمیل اطلاعات علمی گروه در زمینه حل مسئله (1380)
- عضو شورای اندیشهورزی شبکه چهار سازمان صدا و سیما (1396)
- مشاور نوآوری اداره کل پژوهش سازمان صدا و سیما (1391)
– مدیریت محتوایی فرایند مهندسی پیام در معاونت سیما با بهرهگیری از متدولوژی TRIZ
- مشاور نوآوری مدیر شبکه آموزش سازمان صدا و سیما (1391-1388)
– تدوین برنامه استراتژیک شبکه آموزش با نگاه به نوآوری باز و ساختار تعاملی مخاطبان و تهیهکنندگان
- مشاور خلاقیت و نوآوری دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش (1390-1391)
– پیشنهاد ماده قانونی برای تصویب و اجرایی شدن سند نظام خلاقیت و نوآوری وزارت آموزش و پرورش
– تدوین سند پیوست رسانهای سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش
- مشاور خلاقیت و نوآوری وزیر آموزش و پرورش (1388-1387)
– تدوین سند نظام خلاقیت و نوآوری وزارت آموزش و پرورش
- مدیر پروژه و مولف طرح مدرسه نوآور، وزارت آموزش و پرورش، 1388؛
- مدیر پروژه و مولف طرح مرکز رشد دانشآموزی، وزارت آموزش و پرورش، 1388؛
- کارشناس پژوهشی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر (1381-1380)
– ارایه الگوی مناسب ارتباط صنعت و دانشگاه به روش استاندارد تطبیقی
– دستیابی به فناوری حل مسایل به روش TRIZ و تشکیل گروه تحقیقات TRIZ در ایران
- تحلیلگر سیستم جامع شرکت رادسامانه (1379-1378)
مقالات و انتشارات
- مقاله ISI
Sources of creativity stimulation: correlates with R&D designers’ performances, Research in Engineering Design/ Res Eng Design (2019) 30: 133. https://doi.org/10.1007/s00163-018-0299-2
- مقالات کنفرانسهای بینالمللی
Integrating Fundamentals about Physics and TRIZ-A Case Course for Iranian High School Students, TRIZ conference, TFC2013, France
OTSM-TRIZ Games Enhancing Creativity of Engineering Students, TRIZ conference, TFC2013, France
How TRIZ beginners can find and solve inventive problems with 5 simple tools among all TRIZ tool, TRIZ conference, TFC2012, Portuguese
Transfer to a new nationwide paradigm by TRIZ application and promotion, Nakagawa Technology Institute, Japan, 2009
IITS approach for inventive problem solving in Iranian organizations, TRIZ conference, TFC2006, Belgium
کتاب تالیفی
مقالات فارسی (مجلات علمی – پژوهشی)
مقالات فارسی
- مقالات کنفرانسهای داخی
- بازتعریف نوآوری متبنی بر ستونهای تفکر TRIZ، کنفرانس جایگاه نوآوری در نظام ملی نوآوری/مجله بهبود، تهران، 1391؛
- مفاهیم زیربنایی پیشنهاد مدلی برای ارزیابی سازمان نوآور، کنفرانس استراتژی و تکنیک کشف و حل مسئله، تهران، 1390؛
- تدوین برنامه راهبردی شبکه آموزش سیما با بهرهگیری از متدولوژی TRIZ، کنفرانس استراتژیها و تکنیکهای کشف و حل مسئله، تهران، 1390؛
- حل مسئلههای پیشبینی شده و نشده ویژه برنامه تلویزیونی «عمق آب»، کنفرانس مدیریت، تهران، 1390؛
- مدلی برای نقشآفرینی متخصصان کشف و حل مسئله در پیشبرد اهداف نقشه جامع علمی کشور، همایش تخصصی جایگاه نوآوری نظامیافته در پیشبرد اهداف نقشه جامع علمی کشور، تهران، 1389؛
- نسبت سند نظام خلاقیت و نوآوری وزارت آموزش و پرورش با سند ملی نوآوری، کنفرانس نظام خلاقیت و نوآوری وزارت آموزش و پرورش، تهران، 1388؛
- مدرسه با قابلیت پرورش انسان نوآور، اولین کنفرانس ملی خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در مدارس، تهران، 1387؛
- نکات کلیدی در عملیاتی نمودن سند چشمانداز مبتنی بر رویکردهای مدیریت نوین، مجموعه مقالات همایش ملی سندچشمانداز جمهوری اسلامی ایران، تهران، 1386؛
- ارایه ساختاری در کشف مسایل خرد و کلان نهضت نرمافزاری، مجموعه مقالات کنفرانس بینالمللی استراتژیها و تکنیکهای حل مسئله، تهران، 1385؛
- ارایه متدولوژی فرایندی پیشبینی تکنولوژی مبتنی بر TRIZ، مجموعه مقالات کنفرانس بینالمللی استراتژیها و تکنیکهای حل مسئله، تهران، 1385؛
- نقش TRIZ در ارتقای اثربخشی VE، مجموعه مقالات دومین کنفرانس مهندسی ارزش در ایران، تهران، 1384؛
- 60 سال موفقیت VE و TRIZ در خدمت مدیریت پروژه، کنفرانس مدیریت پروژه، تهران، 1384؛
- رقابتآمیزی بینالمللی از طریق استقرار پایگاههای TRIZ در واحدهای R&D در صنایع ایران، مجموعه مقالات کنفرانس واحدهای تحقیق و توسعه صنایع ایران، تهران، 1382.
جوایز و افتخارات
- بورسیه بنیاد ملی نخبگان در دوره پسا دکترا، 1396؛
- دانشجوی ممتاز دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران، 1384؛
- دانشجوی ممتاز دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر، 1378
- دریافت تقدیرنامههای متعدد از وزیر آموزش و پرورش در خصوص طراحی اسناد راهبردی تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش
فعالیت های بین المللی
Cooperation with “methods and tools for product design” Lab at POLIMI
تجارب آموزشی
دروس مقطع کارشناسی ارشد
مدیریت عملیات
مدیریت فناوری و نوآوری
توسعه محصول و خدمت نو
مبانی و نظریههای طراحی خلاق
روشهای حل مسئله
دورههای کاربردی حل مسئله
کارگاههای آموزشی TRIZ سطحهای سهگانه
طراحی بازی جدی
فعالیتهای فناورانه و دانشبنیان
- بنیانگذار مرکز نوآوری و شتابدهی آب و آینه
- بنیانگذار استارتاپ شناختی TRIGS: TRIZ Games Development Studio
- همبنیانگذار استارتاپهای آموزشی پسته (فارسی و سوادرسانهای)، پنج (ریاضی)، پنجره (پروژه و علوم)
- عضو تیم طراحی بیش از 30 بازی آموزشی کودک و بزرگسال
- دارای گواهینامه ثبت بازی برای 5 بازی