راه‌اندازی رشته اقتصاد انرژی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

در راستای اهداف راهبردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر جهت تبدیل شدن به قطب انرژی دانشگاهی در کشور و بر اساس برنامه­های توسعه­ای دانشکده مدیریت، علم و فناوری، رشته “اقتصاد انرژی” در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه­اندازی گردید.

آقای دکتر مهدی مجیدپور، رئیس دانشکده مدیریت، علم و فناوری ضمن اعلام این خبر افزود: امروزه یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی کشور ناترازی در میزان عرضه و تقاضای انواع حامل های انرژی از قبیل گاز، برق، بنزین و گازوئیل می باشد که براساس آمارهای رسمی در سالهای آینده این روند تشدید خواهد شد. ساماندهی حوزه سیاستگذاری و اقتصاد انرژی در کشور نیازمند تربیت و نقش­آفرینی نخبگان و استعدادهای برتر است. به نظر می­رسد که جامعه دانشگاهی در کشور بایستی نقشی پررنگ­تر و فعال­تر در این زمینه ایفا نماید.

آقای دکتر مجیدپور اشاره داشتند که در فضای فعلی، حتی شرکت­های دانش­بنیان فعال در زمینه انرژی نیز فضای لازم برای ورود به فعالیت را ندارند. ناترازی انرژی که اکنون شاهد آن هستیم، ماحصل دهه­ها برنامه­ریزی ناصحیح در کشور بوده است که علاوه بر آثار سوء اقتصادی، پیامدهای محیط زیست و سلامت و حتی امنیت انرژی را نیز به دنبال داشته است.

ایشان ضمن تقدیر از تلاش­ها و حمایت­های همه­جانبه، آقای دکتر رهایی، رئیس محترم دانشگاه افزودند که دانشگاه صنعتی امیرکبیر با داشتن ظرفیت­های فراوان، ورود به عرصه انرژی را جزء اولویت­های راهبردی خود می­داند و بر همین اساس رشته اقتصاد انرژی، برای اولین بار در دانشگاه صنعتی امیرکبیر از مهرماه 1403، دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش خواهد نمود. ایشان ضمن تقدیر از همکاری­های انجام شده با دانشکده­های فیزیک و مهندسی انرژی و مهندسی نفت، اشاره نمودند که علاوه بر توسعه برنامه­های آموزشی، برنامه­های تحقیقاتی دیگری نیز با همکاری دانشکده­های دیگر در دستور ار قرار دارد.